zondag 4 december 2011

Ik kan het niet/ I cant "5" NL/UK

Het blijft mij fascineren hoeveel keer mensen zeggen: "Ik kan het niet". Of, "het lukt mij niet". Of, "Ik ben daar niet goed in en zal er nooit goed in worden". Ongetwijfeld zijn er dingen die je nu eenmaal beter doet als andere zaken. Maar hoe komt het nu juist dat we bepaalde dingen wel goed doen en bepaalde dingen niet?

Heb je jezelf die vraag al gesteld? De "waarom iets niet lukt"? Of "waarom je er niet goed in bent"?

Meestal is het: "Het is gewoon zo". Komt dit bekend voor?

Situatieschets:

Je herinnert je vast nog de mooiste moment in het leven , namelijk: Naar school gaan :)

Nu waren er ongetwijfeld vakken waar je heel goed in scoorde en vakken waar je allesbehalve goed in was. Als je hier nu even gaat over nadenken over hoe dat juist kwam, dan kom je tot de ontdekking dat het was omdat je de vakken waar je zeer goed op scoorde ook zeer graag deed. En de vakken waar je niet goed in was, daar had je waarschijnlijk een hekel aan. Ik herinner me dat ik het vak wiskunde zeer graag deed en daar ook zeer veel interesse in had. Met als gevolgd dat ik daar ook zeer goed op scoorde. Vakken als geschiedenis (wat me weinig kon boeien), daar scoorde ik bijna atlijd slecht op.

Dit concept van "graag doen" is cruciaal om te slagen in iets. Of het nu een vak is op school, een nieuwe taal, of de volgende verkoop afsluiten. Het zelfde met een sport. Een sport die je graag doet, zal je ook veel beter doen als een sport die je niet graag doet. Dit lijkt nochtans simpel als ik het zo vertel, maar hoe komt het dan dat zoveel mensen elke dag dingen doen op een allesbehalve niveau?

Omdat ze het niet graag doen.

Interesse is een tweede gelijknamige factor die een grote rol speelt in het behalen van dingen. Hoe meer interesse je ontwikkelt binnen je zelf voor een bepaald onderwerp, hoe liever je het gaat doen, met als gevolg hoe beter je er in gaat worden.

De volgende keer dat je nog eens zegt "Ik kan dit niet". Stel je dan de vraag of : "Je er interesse in hebt"?  En , "Of je het graag doet"?


Een bepaalde hoeveelheid interesse kweken in jezelf, maakt dat je iets graag doet met als gevolg dat je er zeer goed in wordt.  Wat het ook is dat je doet.  Golamaully



It never ceases to amaze me how many times people say: "I can’t do this; I'm just not good at it; or  i never will be." Sure there are things that we are great at, and there are things we suck at.



Did you ever stopped and wondered "Why you cant" or "What the reason is you aint good at it"?

The common answer is : "That's life". Sounds familiar?





Look at the next scenario and stop and think about it.



You probably remember the best time of your life - going to school :) Right?



Well, then you know there were classes you rocked in and there were also classes u sucked big time at.  Ever stopped and wonder what the main reason was? I came to realize that the classes that i loved in school were also the classes i liked to engage in and were interesting to me.  I remember i use to love math, wich lead me to  very good grades in. On the othere hand, I didn't like history, as such, i sucked at it.



The concept of "liking something" is crucial if you wanna succeed in it. Whether it is a new profession, class at school, new language or the next sale you make. The same with sports; the sport u like and have some level of interest to you, will be the sport u will be good at. It sounds very simple and easy going if i tell it to you like but what is the main reason people all over the world perform below their full potential.



Simple: Because they don’t love what they do and have no interest in.



Showing interest in something is the second most important element in succeeding. Next time you say: "I can’t do this,” Or, "I'm not good at it”, ask yourself: "What level of interest do I have in this and do i even like this?”

The more interest you cultivate in yourself towards the task, the bigger the "liking level" will be, resulting a higher degree of succes. No matter what it is.  Golamaully

Geen opmerkingen:

Een reactie posten